Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog

Avklare sin forståelse av sexisme

Posted on

https://pensiondialog.wordpress.com/

Utholdenheten som trengs for å lese. Det andre kjødet i sin helhet, pales
Før feat å skrive det. (Sartre var glad da hans bever var
Beauvoir fortalte Bair at han var opptatt fordi "jeg gjorde ikke bry ham". En er
Humiliated å vite at denne encyklopedien på åtte hundre sider av
folklore, skikker, lover, historie, religion, filosofi, antropologi,
Litteratur, økonomiske systemer og mottatte ideer som har, for en stund.
Det begynte, undersøkte og komponerte kvinner objektivert i
fjorten måneder 4 mellom 1946 og 1949, mens Beauvoir var også
forpliktet til andre litterære prosjekter, reiser omfattende, redigering og
som bidrar til Les Temps Modernes, Sartres venstreorienterte politiske kritikk,
og jonglere sine forpliktelser til ham og "familien" (hans
entourage av venner, groupies, disipler og elskere) med en villig,
En transatlantisk kjærlighetshistorie. På en tur til Amerika i 1947, hadde han møtt
Forfatteren Nelson Algren, den mest signifikante av hans andre menn, og
Det var han som rådde ham til å utvide essayet om kvinner i en bok.
Han hadde vist ham den "nedre siden" av hans hjemlige Chicago, og det
År og det neste de utforsket USA og Mexico.
sammen. Hans møte med en rasisme som han aldri hadde vært vitne til.
Første hånd, og hans vennskap med Richard Wright, forfatteren av
Innfødt sønn, han bidro til å avklare sin forståelse av sexisme, og hans
forhold til antisemitisme som jeg helt sikkert hadde sett førstehånds
Før og under krigen, men med Sartre, hadde det aldri vært åpent
utfordret Den svarte, jøden og kvinnen, konkluderte han med, var
objektivert som den andre på måter som var åpenbart despotiske og
Insidious, men med samme resultat: dets særlighet som mennesker.
ble redusert til en lat og abstrakt kliché ("den evige kvinnelige";
svart sjel ";" Den jødiske karakteren ") som tjente som grunnen til hans
Undertrykkelse. Ikke alle Beauvoirs fantastiske stipend og autoriteten til Mandarin i
Det andre kjønn er pålitelig (hun ville forkaste flere av henne mer
kontroversielle eller intermitterende generaliteter, men ikke alle av dem). hans
Den mest berømte utsagnet: "Man er ikke født, men man blir,
kvinne "- har blitt omstridt av nyere feministiske lærde, og a
Stort forskningsfag i biologi og samfunnsvitenskap.
støtter hans argument at noen seksuelle forskjeller (i tillegg til
de åpenbare) er medfødte i stedet for "situasjonelle". I stedet for å avvise
"Otherness" som en kulturkonstruksjon pålagt kvinner, etter deres mening,
må kultivere det som en kilde til selvkunnskap og uttrykk, og
Bruk den som grunnlag for å kritisere patriarkalske institusjoner. Mange lesere
De har også blitt fremmedgjort av den viscerale horror av Beauvoirs fruktbarhet, den
Den "forbannelse" av reproduksjon, og deres ønske, som de ser det, å homogenisere.
Menneskelig rase
En revolusjon kan imidlertid ikke begynne før den diffuse og private innignasjonen.
Enkeltpersoner forener i en felles sak. Beauvoir ikke bare
han samlet et stort arsenal av fakta og teorier; hun galvaniserte en kritikk
Bevissthetens masse - en kollektiv identitet - det var uunnværlig.
til kvinners bevegelse. Hans ideer har brutt ensomheten til
utallige lesere fra hele verden som trodde at frykt,
overtredelser, fantasier og begjær som drev sin ambivalens om
Å være kvinne var avvikende eller unik. Ingen kvinne før hun hadde
Skrevet offentlig, med større frankhet og mindre eufemisme, om
De mest intime hemmelighetene i hans sex.

Comment on this post